In English

Elmotordriven Longboard Ett alternativt transportmedel

Mattias Karlsson ; Sebastian Nilsson ; Kevin Nordenhög ; Albin Nykvist ; Mikael Pähn ; Jonas Åkesson
Göteborg : Chalmers tekniska högskola, 2017. 62 s.
[Examensarbete för kandidatexamen]

Denna rapport behandlar möjligheten att dimensionera och konstruera en elmotordriven longboard med syfte att användas som ett miljövänligt, praktiskt och lagligt transportmedel. Detta för en mindre kostnad än de elektriska longboards som finns tillgängliga på marknaden. Longboarden är, utöver truckar och hjul, utrustad med elektroniska samt diverse mekaniska komponenter. Två motorer fästes med egentillverkade motorfästen på den bakre trucken, som med hjälp av kugghjulstransmission får hjulen i rullning. Till motorerna är två motorstyrningskort kopplade som sköter kontakten med den trådlösa handkontrollern samt batteriet. Handkontrollern är utrustad med ett gas- och bromsreglage samt en knapp för att aktivera signalhornet. Enligt svensk lag behöver longboarden ha en begränsad maxhastighet på 20[km=h], samt en retardation vid bromsning på 3[m=s2]. Vid varierad hastighet skall longboarden kunna framföras minst 10[km]. Vid verifikation av longboarden uppmättes att en sträcka på 17; 1[km] kan köras av en förare med en vikt på 80[kg]. Den totala slutkostnaden för longboarden blev 5650 kr, vilket var över budgeten på 5000 kr men drygt hälften av priset andra aktörer på marknaden begär.



Publikationen registrerades 2017-09-05. Den ändrades senast 2017-09-05

CPL ID: 251632

Detta är en tjänst från Chalmers bibliotek