Skapa referens, olika format (klipp och klistra)
Harvard
Bergström, G. och Nilsson, R. (2013) En jämförande litteraturstudie av flyg- och sjöolyckor. Göteborg : Chalmers University of Technology
BibTeX
@misc{
Bergström2013,
author={Bergström, Gustav and Nilsson, Richard},
title={En jämförande litteraturstudie av flyg- och sjöolyckor},
abstract={Denna rapport syftar till att svara på dessa frågor: finns det skillnader i hur olyckor utreds och finns det skillnader i hur skuld fördelas mellan luft- och sjöfart? I Sverige kallas myndigeheten som utreder olyckor inom luft- och sjöfart för Statens Haverikommission (SHK). Denna rapport följer fyra utvalda fall som har blivit utredda av SHK och vidare fram till eventuella domar i domstol. Författarna till denna rapport valde två sjöolyckor och två luftolyckor som anses vara jämförbara på grund av vad som skett. Det har tittats på haveriutredningar med hjälp av olycksmodeller. Olycksmodellerna studerades för att kunna få en djupare insikt i hur utredare har tänkt och jobbat med fallen. Resultaten visar att SHK aldrig fördelar skuld till inblandade parter, vilket gör det svårt för författarna av denna rapport att dra några slutsatser rörande skuldfördelning med hjälp av SHK:s rapporter. Det har också framkommit att inga åtal mot piloter har väckts under den valda tidsintervallen, vilket gör det omöjligt att jämföra domar mellan de två branscherna.},
publisher={Institutionen för sjöfart och marin teknik, Chalmers tekniska högskola},
place={Göteborg},
year={2013},
keywords={olyckor luftfart, olyckor sjöfart, jämförelse, olycksmodeller, skuldfördelning},
note={33},
}
RefWorks
RT Generic
SR Print
ID 180020
A1 Bergström, Gustav
A1 Nilsson, Richard
T1 En jämförande litteraturstudie av flyg- och sjöolyckor
T2 A comparative literature study of aviation and shipping accidents
YR 2013
AB Denna rapport syftar till att svara på dessa frågor: finns det skillnader i hur olyckor utreds och finns det skillnader i hur skuld fördelas mellan luft- och sjöfart? I Sverige kallas myndigeheten som utreder olyckor inom luft- och sjöfart för Statens Haverikommission (SHK). Denna rapport följer fyra utvalda fall som har blivit utredda av SHK och vidare fram till eventuella domar i domstol. Författarna till denna rapport valde två sjöolyckor och två luftolyckor som anses vara jämförbara på grund av vad som skett. Det har tittats på haveriutredningar med hjälp av olycksmodeller. Olycksmodellerna studerades för att kunna få en djupare insikt i hur utredare har tänkt och jobbat med fallen. Resultaten visar att SHK aldrig fördelar skuld till inblandade parter, vilket gör det svårt för författarna av denna rapport att dra några slutsatser rörande skuldfördelning med hjälp av SHK:s rapporter. Det har också framkommit att inga åtal mot piloter har väckts under den valda tidsintervallen, vilket gör det omöjligt att jämföra domar mellan de två branscherna.
PB Institutionen för sjöfart och marin teknik, Chalmers tekniska högskola,PB Institutionen för sjöfart och marin teknik, Chalmers tekniska högskola,
LA swe
OL 126