In English

A mobile application for flight safety - The CrewAlert

Christian Holth Österlund ; Jonathan Widlund
Göteborg : Chalmers tekniska högskola, 2010. 83 s.
[Examensarbete på avancerad nivå]

Up until today crew schedules among commercial aviation are regulated by rules referred to as flight time limitations or FTLs. These regulations are now being revised to make room for a more scientific approach to manage fatigue among flight crew.

This master thesis describes the development of an iPhone application that has the intention to raise the awareness of fatigue among flight crew and inform about the ongoing research within the area of fatigue risk management systems (FRMS). The application mainly targets commercial airline pilots. The pilots use the application for entering their recorded sleep and work schedule and in return get an estimated alertness graph, which is calculated by the Boeing alertness model. The estimated alertness graph is a visualization of how duties and sleep affect fatigue among pilots according to their schedule.

During the development of the application, usability experts at Jeppesen performed a heuristic evaluation and a questionnaire was sent out to a number of airline pilots for evaluation, which also is included in the report.



Sammanfattning
Fram tills idag har arbetsscheman för flygbesättning inom kommersiell flygtrafik reglerats av flygtidsbegränsningar även kallat FTLs. Dessa regler ses nu över för att göra plats för mer vetenskapliga metoder och synsätt för att hantera trötthet bland flygbesättning.

I denna rapport beskrivs utvecklingen av en iPhone applikation vars syfte är att väcka uppmärksamhet bland flygbesättning och upplysa om forskningen som pågår inom fatigue risk management systems (FRMS). Applikationen som utvecklats riktar sig främst åt piloter. Syftet med applikationen är att låta piloterna mata in sin faktiska sömn och arbetsschema. Med hjälp av detta kommer applikationens integrerade modell, Boeing alertness model, att beräkna och visualisera en trötthetsgraf. Grafen som visas utav applikationen är en visuell representation av en uppskattad trötthetskurva som beräknats utifrån det inmatade arbetsschemat och sömnen från användare.

Under utvecklingen av applikationen utfördes även en heuristik evaluering utav användbarhetsexperter på Jeppesen. Utöver detta skickades även ett användarformulär ut till ett antal piloter runt om i världen, och resultatet från dessa finns även beskrivet i rapporten.



Publikationen registrerades 2010-10-26. Den ändrades senast 2013-04-04

CPL ID: 128121

Detta är en tjänst från Chalmers bibliotek